En bloggare borde inte bara rapportera när hen blir förbannad. I stället kunde man fokusera på glada och positiva upplevelser. Nu har ena vänts till det andra, så jag kör på.

Hörde häromdagen på radio Vegas morgonsändning. Två journalister besökte Grankulla och talade med folk. Vad hörde bloggaren nu då? Jo, man intervjuade en lokalhistoriker. Kan inte återge de exakta orden som yttrades, men det lät ungefär så här. ”Här i Grankulla har vi den högsta utbildningsnivån i landet. Med sådant följer god uppfostran. Därför är det så, att här i Grankulla skryter vi inte! Sådant gör man i Esbo t.ex.” 

O sancta simplicitas. Blev blixtförbannad, men så här ett par dagar senare är jag bara road. Det krävs en lokalhistoriker från ministaden för att man ska få ihop otroligt och överlägset skryt om hur man inte skryter! 

Vem bryr sig? Några av oss kanske – och se det räcker! I min ungdom hade jag väldigt svårt för det finlandssvenska. Av orsaker i stil med ovan nämnda. Det har blivit bättre i vårt land (en positiv sak), men tydligen pyr glöden ännu under ytan. För något år sedan traskade t.ex. en äldre person i päls fram till köttdisken i Stockmanns delikatessavdelning och började beställa läckerheter. När de andra kunderna protesterade och frågade om könumret, påpekade hen att hen var finlandssvensk och att vi befinner oss i Stockmann. Könummer behövs alltså inte! I Grankulla behöver jag inte köa, sa hen. Expetiden tillrättavisade personen i fråga. Vänligt men bestämt! Och som tur är på klar finlandssvenska.

Var finns nu det positiva i den här historian? Kanske i följande tolkning: Bloggaren är finlandssvensk. Visserligen med smått utländska, norska, rötter. Man är vad man är. Efter att ha lysssnat på morgonradion, kan jag bara konstatera att svenskfinland består av så mycket mera än lilla prutthurtiga Grankulla. Ser fram mot reportage från Lovisa, Pargas, Sottunga, Närpes, Kristinestad osv. Då lyssnar jag. Nästa gång någon nämner Grankulla däremot, ja då byter jag kanal. 

På det stora hela har alltså svenskfinland vuxit till sig! Det är väl en glad sak?

