Bloggaren är måttligt idrottsintresserad. Om t.ex.en frågesport består av många idrottsfrågor, låter jag den vara obesvarad. Min nya hemstads lag, Blues, spelar ishockey tror ja. Laget är i trångmål ekonomiskt. Viktigt. Kanske det, men personligen upplever kag andra saker som viktigare.

Påverkar det här mina allmänna åsikter och uttalanden? Möjligen, men det kan vara skäl att tänka 2 gånger innan man fräser till!

Reagerar på t.ex. kritik av nyhetsmedia. Många av oss gnäller. Högt och ofta nog så orättvist. Radio och tidningar framför allt. Hör ibland påståenden att ingenting intressant och intelligent behandlas. Bara idrott!

Äsch. Vi må gilla vad vi vill här i världen, men vi måste väl för sjutton acceptera att det finns andra åsikter, utan att göra oss märkvärdiga över dem. Idrott har många goda sidor. Så länge man idrottar vettigt, håller man sig fysiskt aktiv. Kanske psykiskt med? Kan väl inte skada. Visst finns det negativa sidor också. Unga som satsar så hårt på idrotten att ”resten av livet” lider. Idrottskador. Mobbning inom lagsporter. Med mera. Men här måste man minnas regeln om den gyllene medelvägen. Lagom är bäst. Goda tränare ser till att man inte bara presterar, utan också beter sig osv.

Som lärare i ett gymnasium med idrottslinje, ser jag också motsatsen till mobbning. Ser elever som samarbetar, tar hand om varandra och fungerar som ett lag också utanför spelplanen.

Nej, den här saken har många sidor. Om man bemödar sig att analysera en aning djupare, ser man det. 

Är idrottsfakta en del av vår allmänbildning? Om vi försöker oss på en definition av allmänbildning, tror jag att vi måste acceptera att det som intresserar många, är en del av paketet. Så är det bara. Vi är var och en delar av vårt samhälle. Man får väl stå ut med de där frågesporterna med idrottsgrågor i alla fall. Om det dyker upp frågor om fysik, kan jag knappast stämpla alla som inte vet svaren som dumskallar! Det skulle vara trångsynt i kubik! 

När det gäller nyhetsmedia, finns ändå ett litet missnöje i mitt sinne. Om jag prenumererar på en papperstidning, betalar jag för nyheter jag i praktiken aldrig läser. Det är slöseri med papper såväl som pengar. Idealet skulle vara att betala en liten summa för varje nyhet som man väljer att öppna. Kunde tänka mig ett system, där man prenumererar på en tidning i form av en app. Man kunde betala en viss grundsumma och sedan en tilläggsbit för varje öppnad artikel? Producentennskulle slippa onvecklade trycknings- och leveransproblem. Vi skulle spara råvaror. Vi skulle inte vara beroende av poststrejker och andra fysiska problem. Ett parallellsystem där man kan välja mellan papper och app, kunde knappast skada. Då får prasselmänniskorna vad de vill ha också. Men de blir väl tvungna att betala för sina idrottssidor! 

