Vi firar jubileumår nu år 2015. Den allmänna relativitetsteorin är 100 år gammal detta år. Ett mindre uppmärksammat, men nog så betydande jubileum gäller World Wide Web som funnits till i 25 år. Bara 25 år! Otroligt. 

Www kom inte till Over there. Det kom till i Geneve – närmare bestämt i CERN. Upphovsmannen är Sir Tim Berners-Lee. Han är britt – inte amerikan! Heja Europa! Vi kan vi också.

Bloggaren vill fira www. Det är inte synonomt med Internet, men gör saker och ting enklare för gemene man på surfarstråt. Den som vill må googla vidare. Via http://www. 

Livet har ändrats radikalt med www. Mindre tyckande och mera kollande. Det är bra att veta och kunna, men vi är alla människor. Vi minns inte allt. Vi minns fel. Vi kan inte allt. Nu kan vi kolla!

Det sägs att negativa människor ser problem i varenda lösning. Så också i www. Jag har kallats korkad för jag kollar i stället för att veta. Tillåter mig att protestera. Jag kollar ofta saker som retts ut efter mina studier! Fysik utvecklas you know. Jag kan inte allt. Jag kollar saker jag inte är säker på. Hellre så än att bombastiskt tycka och ha fel. Anser mig inte heller vara dum i huvudet eftersom jag inte minns telefonnummer. Det har jag också hört bevars. Folk har mycket åsikter. I stället för telefonnummer minns jag en drös lösenord! Senast jag inventerade, var de 32 stycken!! Minns inte alla, men en stor del. 

Tror inte på allt jag hittar därute. Läser gärna flera källor. Det händer att man faller i fällan och på sociala medier gillar någonting man läst, trots att det är si som så med faktainnehållet. Men det gjorde man förr också. Folk hade all världens bestämda och ogrundade åsikter. Nu kan man åtminstone dubbelkolla sådana och konstatera att man bör tänka om! 

Tänker korka skumppa i kväll. Dels för att vi julklappsrimmar därhemma, men också för ”gamla” goda www. Skål!

