I TV kan man följa med en dramaserie med namnet Downton Abbey. Äkta hälften ser gärna på den. Bloggaren har spanat in några avsnitt för att se vad det är fråga om. Serien är ju omåttligt populär. Måste erkänna att skådespelarna gör ett gott arbete, men lyckas inte riktigt bli entusiastisk. I vår familj är det OK. Vi respekterar olikheter och egna tankar. Varför tänder bloggaren inte på konceptet?

Nja. Det kan finnas många orsaker. Ska försöka analysera saken via ett sidofenomen.

En av skådespelarna är Maggie Smith. Hon är onekligen en karaktär i dramat. Äras den som äras bör. Under den senare tiden har MS utnyttjats flitigt som ”citatmaskin”. Se bara.

Stötte på FB på ett citat med vidhängande bild. Det såg ut så här:

Skärmavbild 2015-12-30 kl. 09.14.34.png

Reaktioner?

För det första är den värld som dramat handlar om så långt från bloggaren världsbild man kan komma. Ett samhälle indelat i bättre och sämre folk. Överklass och underklass. Herrskap och tjänstefolk. Som individer ska vi vara likvärda – det anser bloggaren. Man måste komma ihåg att DA är en fiktiv historia förstås! Så förbaskat korkad är inte bloggaren att gränsen mellan verklighet och skådespel skulle vara utsuddad. Jag vet också att serien inte behöver ses som ett ställningstagande, utan som en tidsskildring. Men bloggaren irriteras ändå. Är vi jämlika idag! Knappast! I  vårt eget land, anses vissa människor vara lägre stående. Flyktingar, personer med annat modersmål än majoriteten, rika, fattiga, invånare i grannkommunen … . Vissa dagar känns det tröstlöst, men man måste se trender. Det har blivit bättre. Antalet toleranta och vettiga människor är flera idag än i bloggarens barndom. Kunskapen om världen utanför den egna gärdsgården har ökat. Med tiden kan det bli bra. Men det gäller att stå på sig. Jag frågar mig varför jag skulle vara intresserad av en brittisk adelsdams åsikter om det ena eller det andra? Det må sedan vara fråga om en äkta person eller en roll tolkad av en skicklig skådespelare! Äsch!

För det andra betvivlar jag att MS har kläckt alla de citat man hittar där ute – det må sedan gälla som person eller skådespelare. Det är kanske lite suspekt att utnyttja en skådis för att föra fram sin egen magsurhet. Är det något man ogillar, kan man väl säga det själv? Tycker nästan lite synd om MS. Somliga citat väcker antagligen oförtjänta aggressioner?

Jag kan försäkra mina FB-vänner och andra att jag gärna tar del av året som gått i form av bilder och kommentarer. Läser många sådana inlägg. Det är roligt att se vad före detta studenter gör och tänker. Samma gäller kolleger och andra vänner. Låt komma bara.

Ska se om jag lyckas knopa ihop något eget bidrag!

I väntan på det!

Ett riktigt gott Nytt År!

 

