Gymnasistuderande i östra Nyland protesterar mot digitalt läromaterial och inlärningsprodukter. Det är ok. Deras åsikter ska noteras och höras. Om de protesterar mot dåligt material och hafsigt genomförda arbetsmetoder, har de mitt fulla stöd dessutom. Men slanten har två sidor!

Minns livligt mina egna skolböcker. Speciellt de i realämnen, som biologi, historia oxh religion. När det blev det minsta intressanta,k tog texten slut! Satt på biblioteket både en och annan dag, för att komplettera, men det var besvärligt. Ofta hann jag inte. Mången kompis orkade inte!

Bloggaren har kört med ett digitalt läromedel i fysik i år. Det gäller alltså grundkursen. Det är fråga om en ebok, utvecklad av tre fysiklärare, inklusive bloggaren själv. Det fungerar! Produkten måste lite finslipas, men här kommer det fina! Den KAN  bearbetas! Kontinuerligt!

  
Eboken kan läsas med hjälp av olika grunkor. Datorer, plattor och tom. smarttelefoner. Man kan också göra en pdf för utskrift, om man vill. Den erbjuder i vårt fall rätt så lite text, men desto mera att göra. Upggifter kan lösas digitalt eller på papper – allt enligt lärarens önskemål. När produkten blir kommersiell, kostar den mindre än ett konventionellt läromedel i pappersform. 

I de gamla ”hederliga” böckerna kan man hitta kraftigt föråldrad information. Tiotals år gamla tabeller över Finlands energihushållning t.ex. I eläromedlet kan sådana tabeller ersättas av länkar direkt till Statistikcentralen eller någon annan uppdaterad källa. Man kan plocka in videosnuttar, simuleringar och annat trevligt. Lärarna kan dessutom i sina egna kurser skriva in eget material. Kursen i sig är en stomme arr bygga på. Hittar man fel i basmaterialet, kan man meddela författarna, som fixar saken ASAP. 

Ett argument jag hört mot eböcker, är alltså att de inte uppdateras! Jaha! Hur är det med pappersböcker då. Exemplet ovan talar för sig själv, men det finns mera. Stötte på ett i brukvarande läromedel (inte fysik, men i alla fall), där det stod att samer också kallas lappar och att de använder dräkter som enbart är turistkitsch. Undrar vad en same som tillfrågas idag, skulle ha att säga om det!! Språklärare och andra kolleger som använder övningsböcker, klagar på att dessa går i arv till yngre syskon och bekanta. De dyker upp färdigt ifyllda! Med fel och allt. Det finns de som reagerar. Äkta hälften t.ex. som själv är en storläsare med akademisk examen och alltid har en drös böcker på gång (liksom bloggaren själv), har flera gånger sagt att den klassiska läroboken bara inte kan överleva. Det måste finnas bättre alternativ.
Vem är utgivare av eboken? Det tar vi när boken går till försäljning, men nämnas kan att det är ett företag som inte sysslar med pappersböcker. Huvudsakligen ger man ut på finska, men vi svenskspråkiga har fått ett hörn att jobba på. Företaget har ett antal kodare, som ser till att det tekniska fungerar. Och det gör det! 

Som vanligt möts man av en viss skepsis ute på fältet. Det hör till. Men här vill jag understryka att detta sätt att jobba erbjuder vida marginaler. När eleverna får uppgifter, kan dessa läsas via någon digital plattform, men svaret kan man göra hur man vill med. Ditalt? Visst! Vill man däremot jobba med papper är det helt ok. Pappret kan lämnas in som sådant, men ett alternativ en del väljer, är att fotografera sin lösning och lämna bilden digitalt för bedömning. En fördel är att ingenting tappas bort och att säväl lärare som elev har en bedömd kopia. 

Det finns mera. Dagens fysikstudent bör lära sig hur diverse datorprogram fungerar. Det har bloggaren hört både studenter, högskolelärare och arbetsgivare säga. Dessutom ska studentexamen inom något år skrivas digitalt, med dylika mjukvaroverktyg. Att inte öva in dem, är enligt bloggarens åsikt någonting med snudd på tjänstefel. Därför kör jag på och tänker fortsätta med det fram till pensionen. Sedan får yngre krafter ta över! Antagligen krafter med helt nya kunskapsdimensioner!  

Jag kan acceptera att mina arbetsmetoder och idéer inte alltid accepteras. Vill ändå protestera mot människor som vet precis vad de anser om något alternativ till stus quo, utan att överhuvudtaget ha provat sig fram. Fysiken är en empirisk vetenskap. Man testar och nappar på det som fungerar. Utan testning, inga framsteg. Och den digitala tekniken kommer. Finns inga alternativ. Nu gäller det att söka fram de effektivaste nya arbetsmetoderna! Det gäller vår ungdom!!

Annonser