Skärmavbild 2016-08-27 kl. 11.12.45

Det stormar en massa kring denna läroplanerna för 2016. Åsikter för och emot krockar så att gnistorna ryker.

Bloggaren har sett cirkusen tidigare. Snart 40 år bakom katedern kombinerat med en ny läroplan vart tionde år, ger vissa perspektiv. Kanske lite begränsade sådana, eftersom jag jobbar i gymnasiet, med ett krävande ämne, fysik. Studenterna som fördjupar sig, är i regel motiverade och duktiga! Det jag nu säger, färgas kanske av sådant.

Vilka tankar väcker debatten om den nya läroplanen? Bloggaren tror att nyckelbegreppet som retar upp folk är att läraren ska handleda. Ordet undervisa har jag inte riktigt stött på texten (den är lång – har inte lusläst).

Är det så stor skillnad? På riktigt?

Om en stund ska jag pallra mig till butiken och handla. Tar bilen. Jag kan säga att jag kör bil. Eller styr den. Eller kontrollerar dess framfart. Eller… Resultatet borde vara det samma. ?

I fysiklaboratoriet försöker jag jobba på ett sätt som förhoppningsvis lämnar vissa kunskapsspår i de unga studenternas sinnen. Ibland måste jag föreläsa. Ibland diskutera och fråga. Ibland sätta igång en samarbetsprocess. De unga lär varandra ytterst effektivt! Kunde man inte sammanfatta allt detta under termen handleda? Eller undervisa, om det känns bättre? Och sedan jobba som tidigare, men med en viss anpassningsförmåga givetvis! För det händer saker!

Det nya just nu i gymnasiet är inte bara läroplanerna i sig, utan den nya digitala studentexamen. Fysik ska om 2,5 år skrivas med dator. Då behövs kunskap om hur diverse dataprogram, ca 3-4 st (minimum) fungerar. Bloggaren måste ta upp bruk av kalkylark (något som ett fåtal studenter ens sett användas tidigare). Vidare kommer övrig mjukvara som gör det möjliga att analysera och avbilda data på, göra mätningar, analysera videosnuttar osv. Allt detta i grupper på ca 30 elever. Det är alldeles klart att både läraren och eleverna prövas hårt.

En arbetsmetod är att låta de unga samarbeta. När någon lärt sig hur man öppnar och lagrar en fil (det finns de som inte kan det!), sprids kunskapen snabbt via samarbete. Småningom blir det man behärskar ute i klassen mera och mera avancerat. Och läraren handleder! Någon lektion senare kan det vara en liten föreläsning igen. Metoderna måste variera.

Bloggaren tror inte att det är mödan värt att reta upp sig på de nya läroplanerna. Många kommentatorer anser dem dessutom vara riktigt bra! Inom fysiken har man förstås dragit ihop två tunga kurser till en superkurs, men vad ska man säga? Nu får man leva med det. Som lärare bör vi förstås följa andan i planerna, men vår erfarenhet och vårt förstånd talar om för oss hur vi gör i praktiken. Så har det varit tidigare också.

Nu ska här jobbas!

 

 

 

