Fick en Kindle som födelsedagspresent av damerna i familjen. Vad är det, ifall läsaren inte stött på ordet. Kindle är en digital läsplatta. Man kan importera böcker via Amazon. Somliga kostar en slant, andra är gratis. Passade på att ladda ner lite olika. Samtliga Sherlock Holmes av Arthur Conan Doyle. Ett par deckare av Peter Robinson. Science Fiction av Ian Banks. En historik över puniska krigen. Platos samtliga skrifter (gratis), Bibeln – King James version (är agnostiker, men man måste ju grunda åsikterna på någonting). En hel del fysik. Och så vidare. Praktiskt i bussen eller på semestern, när man inte kan släpa halva biblioteket med sig!

Nu hör jag kommentarerna. Man kan inte läsa böcker så där! Det ska prassla! Det ska lukta gammalt damm. Det ska inte blinka, utan vara tydligt skrivet på papper.

Kan förstås försvara mig! Jag läser hur f..n jag vill. Prassla kan jag med annat. Dammlukt påminner mig om mina allergier. Blinkningar? Kindle blinker inte. Där utnyttjas elektroniskt papper. Ser ut som ett vanligt sådant, med en tunn plasthinns som skydd. Stadigt och bra. Ingen bakgrundsbelysning, åtminstone i min modell.

Det finns mera. Bloggaren blir äldre med åren (jösses vilken visdom) och kommer kanske att drabbas av skum syn. Då vill man ha ”grova ord” som äldre damen i Akademiska bokhandeln på jakt efter en ordentlig psalmbok! Fontstorleken kan lätt varieras! Praktiskt! Bilder, främst färgade sådana, blir en aning lidande, men det finns Kindle-appar för andra plattformer, där man kan kolla bilderna vid behov.

Men sedan det bästa! Man kan slå upp!!! Tänkte att nog fasen måste man prova på en litterär klassiker. OK. Laddade ner Ulysses av James Joyce. Har stött på mängder av människor som läst något 10-tal sidor för att sedan slänga boken ifrån sig. ”Ytligt” har man sagt. ”Oläsbart” har man hört. ”Möjligen oförståeligt” skulle bloggaren säga! Varför det?

Boken är inte enkel att traggla igenom. Det har jag konstaterat efter ca 100 sidor. Man stöter på en annorlunda, irländskt färgad, engelska, filosofi, historia, katolsk livsinställning och en allmänbildning som i dag inte är den passar in i normerna. Har läst sådant tidigare också, för att konstatera att jag inte förstår vart n:te ord. I början var n ett lågt tal. Ju mer man läste, desto större blev n, men jag måste erkänna att mycket fick passera okontrollerat.

Skärmavbild 2016-10-04 kl. 08.02.24.png

Men i Kindle är det så lätt att kolla! Man sätter fingret på ett ord eller uttryck och vips dyker det upp en ordbok! Otroligt! Tänk om bloggaren i ungdomen haft ett sådant verktyg!

Idag börjar man vakna i sin kritik mot digitaliseringen av skolan. Med rätta! Det är mycket rent idiotiskt på gång just nu. Men samtidigt finns det så mycket man kunde förbättra. Som konsten att välja rätt verktyg. Grunka eller program. Inte så att det påtvingas någon. Men så att fördelar presenteras och ges en möjlighet att utnyttjas!

Så det så!

 

